La CUP demana al Departament de Salut que revoqui la decisió de tancar una part dels Centres d’Atenció Primària

La CUP demana que el Departament de Salut garanteixi l’obertura de tots els Centres d’Atenció Primària (CAP) durant la crisi del COVID-19 i estableixi de l’atenció primària més serveis per la detecció, contenció i seguiment de malalts.

La CUP trasllada aquesta demanda després que diferents col·lectius sanitaris hagin denunciat el tancament o reducció de serveis de determinats CAP a tota Catalunya i només s’hagi donat una resposta centrada en els serveis hospitalaris i l’atenció telefònica, que capgira el normal funcionament d’un sistema sanitari dissenyat amb l’atenció primària de salut com a porta d’entrada per garantir-ne el seu bon funcionament i la descongestió de les urgències hospitalàries.

L’organització anticapitalista vol saber alternatives s’estan oferint des del Departament per aquests tancaments a la gent gran, als perfils de risc i a les persones que viuen a llocs on no arriba transport públic o tenen problemes de mobilitat.

Aquesta demanda es fa arribar després que diferents col·lectius i sindicats sanitaris hagin engegat una campanya de signatures per evitar aquests tancaments. Alguns d’aquests són Rebel·lió Atenció Primària, FoCAP, Plataforma CAP Raval Nord Digne, La Capçalera, Secció sindical AP CATAC-CTS/IAC, CGT

Alhora, hi ha una sèrie de mesures que, en la línia de les demandes d’aquests col·lectius, considerem complementàries a les reobertures per garantir una millor acció des dels Centres d’Atenció Primària contra l’epidèmia:

• Línies telefòniques dels CAP accessibles a la població: informar des dels canals oficials del Departament de Salut de la prioritat de fer servir aquesta línia en cas de dubtes o consultes i poder descongestionar així les línies del 061. Facilitar que aquesta tasca es pugui fer des del domicili (teletreball).
  • Obertura els caps de setmana: Millorarà l’accessibilitat, seguirà descongestionant altres dispositius, permetrà no demorar atencions que suposin una possible descompensació posterior.
  • Habilitar espais d’aïllament: en el cas que les condicions de l’habitatge de la persones no ho permetin.
  • Reforç o restabliment de l’atenció domiciliària, acompanyada de mesures en els equips de protecció individual per a tots els col·lectius professionals.

Alhora, es continua insistint en la necessitat de generalitzar els test de detecció del COVID-19 a tots els professionals sanitaris per minimitzar els contagis a la resta de la població.

En aquesta línia, la CUP continua apostant pel confinament total obligatori de la població, paralitzar tota activitat laboral no prioritària i establir mesures crítiques pels desplaçaments obligatoris. Aquesta mesura ha d’anar acompanyada d’altres econòmiques per no empobrir la població amb més risc.

La CUP sempre ha defensat el paper de l’Atenció Primària com a porta d’entrada al sistema sanitari i el seu eix vertebrador. És l’instrument bàsic d’una atenció global, integral i propera a les persones en un moment que podria oferir també un acompanyament digne. Malauradament l’evolució en els darrers 10 anys sembla anar en sentit oposat, reforçant només l’atenció hospitalària i deteriorant més la primària, amb només un 17% del pressupost i suportant retallades de personal i augment de funcions. Tot i així, en aquests moments excepcionals les treballadores dels CAPs es posen a disposició del Departament de Salut però denuncien la manca d'instruccions clares respecte al paper de la primària reclamant la utilització de criteris consensuats i circuits adients, en un moment que la primària pot jugar un paper clau en la detecció, contenció  i seguiment de malalts de Covid-19.