La CUP demana que la Generalitat intervingui la gestió de les residències de gent gran i doti tot el sistema amb els recursos suficients per afrontar el COVID-19

Davant les darreres informacions aparegudes sobre les residències de gent gran, la CUP demana que la Generalitat intervingui de manera immediata i urgent la gestió de totes les residències de gent gran a Catalunya. Des de l’organització anticapitalista es considera que els darrers casos de morts a residències d’Olesa de Montserrat o Capellades -així com la resta de problemàtiques detectades en altres indrets- són l'enèsima demostració que no es pot deixar les cures de la gent gran en mans d’empreses que prioritzen el lucre per sobre del servei públic i la salut de les persones.

A més d’aquesta internalització de la gestió privada, la CUP també reclama a la Generalitat una actuació urgent per poder contenir el brot de coronavirus a tot el sistema, així com per garantir l’atenció dels residents que no s’han contagiat.

Hem pogut conèixer com aquests dies els treballadors i les treballadores d’aquests centres ni tant sols disposaven dels Equips de Protecció Individuals (EPI’S) mínims per poder realitzar la seva feina amb mínima seguretat. En les actuals circumstàncies està en joc la salut de les treballadores i la vida de les persones grans. Tampoc ha existit una actuació preventiva realitzant la prova de Coronavirus o limitant que les persones grans tinguessin contacte amb el número més reduït possible de persones, evitant així la rotació permanent de treballadores.

El Protocol específic d’Inspecció, anunciat aquest dimarts pel Departament de Treball, Afers Social i Famílies ens sembla insuficient davant la realitat existent. A banda de la intervenció de la gestió, la CUP proposa d’altres mesures urgents, necessaries i extraordinàries:

• 1) Realitzar la Prova de Coronavirus a les persones que resideixen en els centres així com als treballadors i treballadores.
  •  2) Organització de la vida als centres de manera que es redueixi al mínim la rotació de treballadors i treballadores.
  •  3) Garantir el personal necessari així com les atencions mèdiques necessàries.
  •  4) Garantir sempre els EPI’S als treballadors i treballadores, no sent possible que una Residència mantingui activitat sense els mateixos.
  • 5)  Que els residents que hagin donat positiu i la seva situació no necessiti hospitalització, se’ls traslladi a espais medicalitzats o centres mèdics, on se’ls pugui donar una atenció mèdica adequada a les seves necessitats.
  • 6) Incorporació d’eines telemàtiques per fer efectiva la comunicació amb els seus familiars.
  • 7) Incorporar per zones, barris o pobles un servei de suport psicològic.

Actualment, 64.093 persones grans viuen en residències públiques o privades a Catalunya. Si parlem de gent gran, discapacitats i recursos de salut mental ens trobem amb 1430 centres residencials.  La formació anticapitalista considera essencial i prioritari que la Generalitat pugui donar una resposta urgent a aquells sectors de la societat més vulnerables de la societat, en aquest cas la gent gran que fa vida a Residències. No estem en una discussió de model o de mesures, estem davant la necessitat d’actuar amb màxima efectivitat per evitar morts i el col·lapse de les Residències.

Pel que fa a les informacions sobre que la Fiscalia General de l’Estat va obrir aquest dilluns diligències per analitzar els casos de les residències de gent gran, entre elles Olesa i Capellades, la CUP apunta que el que cal repensar i assenyalar és un model de gestió que prima el benefici econòmic. La situació de defuncions a les residències no és realment fruit de la pandèmia, sinó de la lògica de tractar les persones com a mercaderies. Es posa en evidència, doncs, que falten mitjans i que cal apostar per la gestió pública amb participació d'administracions, treballadores i familiars.